כדאי לקחת מפקח בניה שילווה אותנו בתהליך הבניה?
איך המפקח תורם להצלחת הפרויקט ?
למה חשוב לקחת מפקח?
אפשר לוותר על מפקח?

 "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה…"
חלמנו , חסכנו ,תכננו , למדנו וחקרנו את הנושא ,קיבלנו מלא טיפים מחברים ומשפחה והחלטנו שהגיע הזמן לבנות את בית חלומותינו – בשעה טובה!
רגע לפני שיוצאים לדרך חשוב לדעת שמדובר בהרפתקה מורכבת הטומנת בחובה סיכונים רבים , בניית בית הוא תהליך הדורש ידע מקצועי , יכולת ניהול ושילוב רבדים רבים של אנשי מקצוע ותחומים ,ראייה מערכתית …וזמן  (הרבה זמן).

ענף הבנייה בהתפתחות מתמדת : מגוון חומרים ,שיטות ביצוע, שילוב טכנולוגיות ועוד ולכן מי שלא "חי את התחום" לא יכול להיות בקיא ומקצועי כנדרש.

יזמים רבים (בעיקר פרטיים) שואלים את עצמם – האם כדאי לשכור מפקח בניה שילווה אותם?

כולם מבינים שהם לקראת הוצאה כספית גבוהה וחושבים שאפשר לחסוך את עלות המפקח , וזו הטעות הגדולה ביותר – מפקח בניה הוא לא הוצאה – הוא בהחלט חסכון!!! מפקח טוב יכול בהחלט  להוזיל עלויות  ולהפוך את כל התהליך לחוויה נעימה.

אין "כאבי ראש" ובזבוז זמן יקר

בד"כ בני זוג אשר מתכננים לבנות את ביתם  אינם מקצועיים בתחומי הבניין וכנראה חסרי ניסיון בתחום ,לעומתם מפקח הבניה כבר התנסה במגוון פרויקטים  ולכן ניסיונו יהיה לעזר רב עבורכם , הידע והניסיון המצטבר שלו יסייעו  להפחתת ה "הפתעות" ובעיות בבניה וגם אם לפתע  יצצו כאלו ,הוא זה שידע לתת להם פיתרונות באופן מהיר ויעיל.

למי יש זמן להוסיף גם בניה על הראש? מפקח הבניה יאפשר לכם להמשיך, במידה רבה, בשגרת יומכם וע"י כך לא תפגע פרנסתכם ואורח חייכם הרגיל ,יש מישהו שמייצג אתכם בשטח ופועל עבורכם, אתם יכולים להמשיך  בהתנהלות חייכם (עבודה , משפחה, ילדים ,זמן פנאי וכו) והעבודה בבניין ממשיכה להתקדם במקביל.

מפקח טוב, ידע לגרום לכם להנות מתהליך הבניה ,הוא יפחית מאוד חיכוכים ומריבות גם בינכם לבין הקבלנים וגם בין בני זוג והשותפים, יש "אבא" לפרויקט.

כבר מתחילת התהליך  ניתן להרגיש את התרומה של המפקח עבורכם – עוד עין מקצועית לבחינת התוכניות ווידוא שהן ניתנות ליישום וביצוע ,בחינת כתבי הכמויות,הכנת  מכרזים והפצתם  לקבלנים מתאימים ונכונים אותם כבר בחן בפרוייקטים קודמים ועמד על איכותם וטיבם , המפקח יתמקח עבורכם לצורך הוזלת עלויות  ויארגן חוזים בתוספת סעיפים מדוקדקים ודגשים מקצועיים שגם הם חלק מניסיונו , כל שנותר לכם לעשות הוא לאשר ולצאת לדרך. בשלבי הביצוע, המפקח יאשר בשמכם  תשלומים רק לאחר שוידא כי המשימות שהוטלו על הקבלן בוצעו בהצלחה ובאיכות הנדרשת. המפקח גם יבדוק שהסכומים המבוקשים תואמים את החוזים ואת המבוצע בפועל בשטח.

איכות הביצוע- כי על איכות לא מתפשרים

אתם כלקוחות משקיעים כסף רב כדי להוציא לפועל את החלום שלכם ,אתם בוחרים אדריכל שמתכנן עבורכם את החלום, בוחרים חומרי גמר וכבר מתכננים את הריהוט והעיצוב של הבית בראש. אבל קודם כל יש לדאוג שהביצוע של כלל התוכניות  שלכם יצאו אל הפועל בצורה הנכונה והטובה ביותר. פה תפקידו המרכזי והיום יומי של המפקח בא לידי ביטוי. המפקח קורא תוכניות, מסביר אותן לקבלן ולפועלים, מתאם ציפיות, מוודא מראש שהביצוע כנדרש ומתקן עפ"י צורך במקרה של טעות בניה. המפקח יוודא כי כל החומרים עונים למפרטים הטכניים וכי הקבלן פועל ומבצע עפ"י התקנים הרלוונטיים וההנחיות. המפקח יתזמן בדיקות מעבדה ע"פ הצורך וידאג לבצע בדיקות מתאימות במהלך הבניה ,אין ספק שהמפקח יפחית משמעותית ובהרבה פעמים ימנע ליקויי בניה וע"י כך-תקבלו בית טוב יותר!

מפקח בניה: שומר על האינטרסים שלך

מפקח הבניה הוא משרת אמון של היזם. המפקח הוא בעצם זה שאמון מטעכם לקיים את תהליך הבניה כמתוכנן ובצורה הנכונה והטובה ביותר. בראש ובראשונה יש לזכור, שמדובר בכסף רב ושרצוי שהמפקח ששכרתם, יהיה אמין עליכם. זהו האיש שמאשר חשבונות ושבודק עבורכם קבלנים ואופציות בינוי שונות.

המפקח יהיה זה שדואג שהאינטרסים שלכם כיזמים ייצוגו נכון מול הקבלן. הוא זה שידע לחדול את הקבלן ולהעיר לו באופן מקצועי עלמנת שיעשה מה שצריך. הוא גם זה שייעץ לכם לבצע דבר כזה או אחר לטובתכם.

זמן = כסף:

מפקח טוב יפחית בהכרח את משך בניית הפרויקט.המפקח בונה לוח זמנים לביצוע, עוקב אחריו, ומתאים אותו ע"פ  על פי צורך ואופן ההתקדמות בפרויקט, מתזמן בעלי מקצוע על פי לוח הזמנים ובמקביל מעדכן באופן שוטף את היזם על הנעשה, המתוכנן ועל עיכובים אם יש. עצם ארגון לוח הזמנים והעבודה לפיו, יגרמו לפרויקט להיות יעיל יותר ופרויקט יעיל יותר, לוקח פחות זמן, פחות זמן משמעותו פחות תשלומי שכירות, פחות ריבית בבנק על הכסף שאולי לקחתם כדי לממן את הפרויקט, וכו'.

 גם לגבי עלות שכרו של המפקח אפשר לומר בביטחון מלא, שהשרות והתרומה שלו לפרוייקט מחזירים את עלותו פי כמה.

הכנת האומדנים מראש ללא התייעצות עם מפקח יכולה להיות שגויה ולהוביל חלילה להפסקת הפרויקט . "הפתעה " באומדן התקציבי יכולה להרוס הכל ולעומת זאת עבודה עם אומדן מסודר מאפשרת  ליזם לתעדף הוצאות ולקבל החלטות נכון.

לרוב, עוד בשלב השוואת הצעות המחיר, ניתן לראות שהקבלנים איתם עובד המפקח, מגישים הצעות נמוכות יותר מקבלנים אחרים אשר הומלצו ללקוח ע"י מכרים או בני משפחה. כבר בשלב זה, ניתן לראות את החיסכון הראשוני (למפקח קשרי עבודה עם הקבלנים מעבודות קודמות ומעבר לאיכות הביצוע וטיבם הוא יודע מראש את התעריפים) בהמשך הפרויקט, המפקח בודק את הכמויות שבוצעו בפועל ומאשר חשבונות עפ"י אופני המדידה הנכונים. מניעת "תוספות"  ע"י הקבלן שווה כסף רב ללקוח.

ראייתו קדימה של המפקח ותכנון העבודה בסדר הנכון  גם הם תורמים לחסכון בעלויות (דוגמא פשוטה – איחוד הובלות = מניעת תשלומים כפולים) .

החסכון הגדול ביותר בזכותו של  המפקח הוא בכך שבעצם תפקודו הוא מונע מכם טעויות ביצוע שיכולות להוביל לליקויים עתידים שלתקן אותם יעלה לא מעט כסף.

 אי הוודאות – אין דבר כזה!

גם זה תוצר של שכירת שרותיו של מפקח. המפקח משמש למעשה כ"איש שלכם בשטח". הוא זה שאליו תוכלו לפנות בשאלות לגבי הביצוע ולקבל תשובות ללא "אינטרס קבלני". המפקח שלכם יסביר לכם מה מבוצע באתר, מה מתוכנן וצפוי להתבצע, אם היו תקלות, אילו תקלות נגרמו ומה הפתרונות שבוצעו,  יש תשובה לכל שאלה!

גורם מקצועי מרכז- אין בלבולים ואין ונפילה בין הכיסאות

המפקח  שלכם יהיה הגורם אליו כל בעלי המקצוע יפנו לקבל הנחיות מקצועיות ועזרה. המפקח יהיה בקשר מתמיד ורציף עם האדריכל  ושאר המתכננים והיועצים. טרם היציאה למכרז וטרם הביצוע, יבדוק המפקח את התוכניות ויערוך תאום בין המתכננים השונים על מנת לאתר התנגשויות בתכנון. כל התנגשות כזו, תגרום לעיכוב בבניה ולעיתים קרובות לשינויים שיעלו ליזמים כסף מיותר. עוד הוא יוודא, כי התוכניות עליהם שילמתם כסף טוב ועליהן עמל האדריכל עמל רב, יבוצעו בשטח כפי שנדרש. בכל בעיה או אי התאמה במהלך יום העבודה, ינסה המפקח לפתור את הבעיה בעצמו ולעיתים ייעזר באדריכל או המהנדס לקבל חוות דעת או פתרון לביצוע. אם אין מפקח בשטח, למי יפנו הקבלנים? האם יתעכבו בעבודה או יבצעו ככל העולה על רוחם על מנת להתקדם?

אז מה עושה עבורנו המפקח? (…בתמציתיות):

  • ליווי מלא החל משלב התכנון.
  • קיום ישיבות תכנון מקדימות עם מתכנני הפרויקט ,היועצים והיזם.
  • ניהול מכרזים לצרכי איתור קבלני ביצוע וקבלני משנה.
  • עריכת חוזים .
  • בחירת חומרי הגלם הנכונים.
  • תכנון מסגרת תקציב וניהול התקציב- הוזלת עלויות.
  • בניית תכנית עבודה לכל אחד מאנשי המקצוע המעורבים .
  • קביעת סדר העבודה ואופן השילוב (אינטגרציה) בין כל המעורבים.
  • הגדרת לוחות זמנים – קיצור זמן הבניה.
  • וידוא שימוש בשיטות ביצוע נכונות ויעילות.
  • פיקוח קפדני על אופן ביצוע העבודה.
  • תזמון בדיקות מעבדה ויועצים.
  • בדיקת אופן ביצוע הוראות החוזים בתהליך הביצוע.
  • תיעוד תהליך הבנייה כולל צילום תמונות.
  • מילוי יומן עבודה בו יירשמו כל שלבי הביצוע תוך פירוט הציוד ותנאי הסביבה.
  • ליווי בתהליך הוצאת טופס 4.

לא בונים ללא פיקוח!